dimecres, 23 de desembre del 2015

ERA MODERNA (Aïda López i Maria Valls)

1. RENAIXEMENT
El mot “renaixement” es va utilitzar perquè aquest corrent reprenia els elements de la cultura clàssica. Simbolitza la reactivació del coneixement i el progrés després de segles de predomini d’un tipus de mentalitat dogmàtica establerta en l’Europa de l’Edat Mitjana.
Aquesta etapa va plantejar una nova forma de veure el món i l’ésser humà, l’interès per les arts, la política i les ciències, revisant el teocentrisme medieval i substituint-lo per un cert antropocentrisme.
El renaixement és el moviment cultural i artístic que va dominar Itàlia durant el segle XV i la resta d’Europa durant part del segle XVI.
Durant el Renaixement tot gira al voltant de l’ésser humà i de la confiança en la seva felicitat a través del pensament, el coneixement i l’art. L’ideal de persona del Renaixement és aquell individu polifacètic i universal, que coneix i domina totes les branques del coneixement i que troba la seva màxima representació en l’Italià Leonardo da Vinci.

1.1. ARQUITECTURA RENAIXENTISTA
L’arquitectura del Renaixement inclou els segles XIV, XV i XVI. Es caracteritza per ser un moviment de ruptura en la Història de l’arquitectura, en especial respecte a l’estil arquitectònic previ: el gòtic. Els artistes renaixentistes es preocupen pel domini de l’espai en el que tendeixen a introduir elements simples, ordenats i proporcionats per crear així un espai organitzat i racional. Es prefereixen aquells elements arquitectònics i decoratius propis de l’art de l’antiguitat i es prenen com a model les runes romanes per imitar l’arquitectura  clàssica.
L’arquitectura renaixentista comença a dissenyar les seves primeres obres a mitjans del segle XV i arriba fins a mitjans del segle XVI. El moviment renaixentista s’inicia a les repúbliques italianes convertint-se així en una de les destacades per la qualitat i quantitat d’obres.

Característiques de l'arquitectura renaixentista
L’arquitectura renaixentista va estar molt relacionada amb una visió del món durant aquell període sostinguda en dos pilars essencials: el classicisme i l’humanisme.
Vegem les característiques més principals:
1. Cerca de l’ideal clàssic: a través del classicisme, els homes del Renaixement miraven cap al món grecoromà com a model per a la seva societat contemporània. En aquest sentit, l’arquitectura va intentar concretar conceptes clàssics com la bellesa, sorgint així la teorització en l’arquitectura grega clàssica i romana.
2. Visió profana sobre temes religiosos: els valors clàssics, des del punt de vista del Cristianisme, d’enorme influència en aquest període eren considerats pagans i de caràcter pecaminós. Per superar aquesta censura de l’Església Catòlica, es va integrar la visió del món cristià.
3. Influència de la natura: la natura era vista com a creació suprema de l’obra de Déu i l’element més pròxim a la perfecció (teocentrisme). Així, es passa de la recerca de la inspiració en la natura, a la inspiració en les formes de la pròpia naturalesa, tal com proposen els clàssics.
4. Antropocentrisme i humanisme: a més de la natura com a creació perfecta, es torna la mirada a l’ésser humà, es a dir, es deixa enrere el teocentrisme medieval per entrar en l’antropocentrisme. L’home s’analitza, en comptes de com ser creat a imatge i semblança de Déu, com a mesura i referència de l’Univers.
Altres trets característics:
- S’inspiren més en obres romanes, ja que són més properes, que en les gregues.
- Periodització per les formes simples (volta de canó i l’arc de mig punt) i utilització de tirants metàl·lics entre els arcs.
- Utilització dels cinc ordres clàssics.
- Comencen a utilitzar maquetes i dibuixos per presentar els seus projectes als seus clients.
- Construcció d’obres arquitectòniques simètriques i regulars. Els espais interiors es fan seguint les línies de perspectiva, fet que guia la mirada de l’observador.
- Les principals construccions són Esglésies i els palaus.

1.2. L’ARQUITECTURA DEL QUATTROCENTO
Entre els arquitectes del Quattrocento destaca la figura de Filippo Brunelleschi (1377-1446), el qual va obrir el camí als altres arquitectes renaixentistes per les seves innovacions estilístiques basades en les lleis de la geometria. Va ser considerat com el primer artista complet, perquè era arquitecte, pintor i escultor. D’entre les obres de Brunelleschi destaquen la cúpula de la catedral de Florència, la façana del Palau Pitti, l’Hospital dels Innocents, i esglésies com la de San Lorenzo, que es van convertir en models d’art renaixentista i van ser imitades en moltes altres construccions italianes i de la resta d’Europa.
Un altre arquitecte destacat va ser Leon Battista Alberti (1404-1472), que va ser un arquitecte, matemàtic i poeta genovès. Utilitza una innovació, barrejar l’antic i el modern. Les seves obres més importants són el Palau Rucellai de Florència i l’església Santa Maria Novella, també a Florència.

Característiques de l’arquitectura del Quattrocento:
- Es veu clarament la influència de l’antiguitat clàssica.
- Utilització d’elements formals de l’art grec i romà (l’arc de mig punt i la cúpula de mitja esfera, l’arquitrau, els entaulaments i els frontons, les voltes es decoren amb cassetons, etc).
- La racionalització de l’espai.
- L’edifici es concep com una unitat.
- Es dóna molta importància a les formes geomètriques bàsiques: el cercle, el quadrat, l’esfera i el cub.
- El mur recupera la seva importància com a superfície massissa articulada per pilastres, cornises, columnes, etc.
- S’utilitza abundant decoració. Els murs es recobreixen amb carreus bocellats, ben escairats, on les juntures queden foses i sorgeixen de la pròpia façana.
- La columna com a suport guanya importància, ja que és un art inspirat en el món clàssic, que fa servir amb gran profusió, encara que realitza innovacions, com es el casd e la columna encoixinada o de la columna balustrada.
- El pilar, tant exempt com adossat, també va a ésser molt utilitzat i se’l va dotar de gran ornamentació.
- Les cobertes que s’utilitzen majoritàriament són: la cúpula, sobretot en els edificis amb planta central, i l’artesanat, que està normalment format per cassetons i molt treballat.
- Hi ha una gran simetria en les construccions arquitectòniques i hi predomina l’horitzontalitat, enfront la verticalitat de les obres gòtiques.

1.3. L’ARQUITECTURA DEL CINQUECENTO
En el segle XVI el gran centre de l’arquitectura renaixentista va traslladar-me a la ciutat de Roma, on es va construir edificis magnífics sota el gran mecenatge (patrocinaven les arts, artistes, etc.) que els papes Alexandre VI, Juli II, Lleó X i Climent VII van exercir sobre les arts.
D’entre els grans edificis que es van construir en aquesta etapa a Roma va destacar la basílica de Sant Pere, de dimensions colossals i caracteritzada per la grandiositat i la senzillesa dels seus elements, en la qual van participar tres dels millors arquitectes d’aquell temps: Donato d’Angelo Bramante (1444-1514), que en fa fer el primer projecte d’una església de clau grega (amb els braços iguals), amb voltes de mig canó i una cúpula al centre de la creu; Miquel Àngel (1475-1564), que va continuar les ornes i en va modificar la cúpula tot erigint-hi una construcció impressionant; i Carlo Maderno (1556-1629), a qui devem la resta de l’edifici.

Característiques de l’arquitectura del Cinquecento:
- Aquesta arquitectura és més grandiosa que l’anterior, però tenint en compte la proporcionalitat de la mesura humana.
- Tendència a eliminar elements superflus i decoratius i per la recerca d’una monumentalitat basada en la simplicitat i l’harmonia.
- Equilibri, austeritat, robustesa i predomini de l’arquitectura sobre la decoració.
- S’utilitzen els volums amb un sentit plàstic, buscant contrasts i desenvolupen la utilització de la llum com un element més.
- Desenvolupament de grans construccions i plans arquitectònics que tornen a la forma
romana, la majoria per encàrrec.


2. BARROC
El Barroc s’estén cronològicament des del segle XVII fins a mitjans del segle XVIII. Coincideix amb l’aparició de l’absolutisme com a forma de govern a Franca i d’un parlament aristocràtic a Anglaterra.
Al mateix temps, els estats europeus es consoliden i, paral·lelament, es divideixen religiosament: catòlics al sud i protestants al nord.
Els descobriments científics (Kepler, Newton...), les noves concepcions filosòfiques (descartes, Locke...) i l’enriquiment de moltes famílies a causa del capitalisme comercial s’afegeixen a els tradicions, a la política i a la religió, provocant un canvi en els fustos estètics.
El mot “barroc” té un origen indefinit, ja que es té diverses opinions al respecte. Pot provenir de la paraula portuguesa “barrueco” (perla irregular) o del francès “barroque” (extravagant). Precisament s’ha considerat així aquest art, extravagant i artificiós.

2.1. ARQUITECTURA BARROCA
En aquest art és pot apreciar la monumentalitat i l’extravagància de les formes, i l’artificiositat dels espais. Els arquitectes més destacats van ser Gianlorenzo Bernini (1598 - 1689)i Franceso Borromini (1599 - 1667).
Bernini va crear la Baladaquí de Sant Pere, feta amb bronze, està sostinguda per quatre columnes de fusta dividit en tres parts per anells horitzontals. La part inferior es decora en espiral (columna salomònica) mentre que els dos trams superficials estan adornats amb branques i fulles d’acant. la base és àtica i, el capitell, compost.
El seu col·laborador i rival Borromini va ser un especialista en la construcció de temples. Trobem a les plantes i a les façanes la utilització d¡ondulacions amb corbes i contracobertes. Les voltes rematades imiten una gran flamarada, com a la de Sant’ivo alla Sapienza, les quals proporcionen una sensació de moviment cap a l’infinit, o en l’església de San Carlo alle Quattro Fontane, en ella hi ha una planta el·líptica i hi abunden les columnes tant en l’exterior com a l’interior, els ulls de bou que aporten una gran lluminositat

Característiques de l’arquitectura Barroca:
- L’arquitectura té molta més importància que la resta de les arts. L’escultura i la pintura es subordinen a les exigències dels edificis, dels palaus i de les esglèsies.
- Predomina la línia corba, provocant una pèrdua de la proporcionalitat i la mesura renaixentista.
- Abunda l’ornamentació amb la incorporació dels elements constructius al dinamisme final: columnes salomòniques, estípits, trencament dels frontons, efectes de llum i ombres.



3. ROCOCÓ
El Rococó es un moviment artístic nascut a França durant els anys 1730 i 1760. El seu precedent se situa als inicis del segle XVIII, coincidint amb la regència de Felip d’Orleans, quan va iniciar una evolució cap a l’expressió d’un gust més contemporani, independent i hedonista.
Aquest estil, anomenat en el seu temps del gust modern, va ser rebatejat pels seus crítics i detractors neoclassicistes amb la paraula Rococó, que és una composició de "rocaille" i "roquille", ja que en els primers dissenys del nou estil hi havia la suggestió d'unes formes irregulars inspirades en roques marines, algues i petxines. Unes altres versions busquen l'origen a "rocaille", tipus d'ornamentació dels decoradors de grutes dels jardins barrocs i que es distingia pel seu recargolament. Malgrat el caire pejoratiu d'aquesta denominació, que pocs historiadors actuals encara sostenen, el Rococó és l'exemple de com un art representa la immediata expressió de la vida social i de com un estil es fa a mida de l'individu, de com els habitatges i els objectes es dissenyen per a homes i no només per a déus i monarques.

3.1. ARQUITECTURA ROCOCÓ
Característiques de l’arquitectura Rococó:
- Hi ha una gran diferència entre els espais exteriors, els quals són simples i senzills; i els espais interiors, els quals es caracteritzen per l’abundància del color i la fantasia.
- S’abandonen els ordres clàssics, i les façanes es distingeixen per ser planes, i tenint motllures que separen les plantes i emmarques les portes i les finestres.
- La forma dominant en els edificis rococó era la circular.
- L’aspecte més destacat del interiors era la distribució, fent que cada estança complís una funció diferent i que totes tinguessin un confort. Les habitacions estaven dissenyades com un conjunt que combinava una faran funcionalitat amb ornamentació, colors i mobiliari extravagant.
- Les finestres augmenten de mida, obtenint una interrelació entre l’interior i l’exterior aconseguint una fusió amb la natura, el paisatge i l’entorn.
- Es descarten els angles rectes, la rigidesa i s’adopten les formes arquejades i corbes.
- S'eliminen les escultures monumentals, les quals es limiten en l'ornament dels jardins.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada