El profeta - Gargallo
Descripció general: És una escultura exempta de ferro, dempeus i
monocromàtica. La figura
representa un home amb un dels braços aixecats i l’altre subjectant un bastó a
l’aire.
Tècnica: Fosa del bronze. Primerament es fa un model en guix o qualsevol material
fàcil de modelar, una mica més petit que el que es vol fer i sense molts
detalls. Es realitzen motlles d’aquest model, cobrint-lo de cera, és modela i
es dona un gruix igual al del bronze. Es creen uns orificis d’entrada i sortida
de la cera i respiradors per evitar les bombolles d’aire. Seguidament, la peça
es cobreix amb material refractari i es posa al forn. Mentre es cou la peça, la
cera es va eliminant i es va incorporant el metall en estat líquid. Es deixa
refredar i es trenquen les làmines, la capa superior i les adherències. Finalment
es treballa la superfície per donar l’acabat a l’escultura.
Composició:
- Eix de simetria: La figura es basa en un eix central format pel cap, la columna vertebral i
la cama esquerra. D’aquest eix sorgeixen les altres parts del cos, com el braç
aixecat, la cama dreta i el tòrax, creats a partir de corbes.
- Moviment: es pot trobar
un moviment en tensió, aportat per la posició i la força interior que té el
personatge i la posició amb la que l’exterioritza.
- Volum: l’escultura
té un volum obert, perquè s’incorporen espais buits com a part de l’obra.
- Llum: la llum és
molt dinàmica en la figura, es troba una llum interna creada per les pròpies
planxes metàl·liques corbes, i una llum externa natural aportada pels espais en
buit que hi ha en la figura.
- Equilibri: l’escultura
és estable i equilibrada, amb dos punts de suports inferiors que li aporten
equilibri i una compensació entre les formes corbes i les línies rectes. Es
juga amb el contrast entre el material i els espai bits, cosa que dona mes
expressivitat. El buit passa a ser un apart intrínseca de l’escultura. Com a la
cara, l’espai buit de la galta i de la boca expressa el crit.
Temps i ritme: L’obra és atemporal, ja que no
representa cap moment concret, sinó que transmet la força, la duresa i la
passió dels homes, en aquest cas representant a un orador. Té un ritme és
dinàmic però equilibrat, hi ha un moviment contingut que trenca l’estabilitat
de la figura, establint una harmonia entre les línies cobres del cos i les
línies rectes, juntament amb l’expressió facial de l’home.
Textura i acabat: la textura està basada en la unió de diverses plaques
metàl·liques corbes i rectes, barrejant-les amb espais buits. En general es veu
una superfície llisa, però amb certes parts ondulades com l’esquena.
Els primers freds - Blay
Descripció general: es tracta d’una escultura exempta, on es representen
dues figures, una nena i un home vell, en posició sedents i nues. L’home vell
està en posició frontal amb les mans creuades sobre les cuixes, que estan
separades, mentre que la nena està inclinada sobre el pit de l’home amb les
cames encongides i els peus creuats.
Les
dues figures tenen una contraposició notable, la nena està representada amb una
textura llisa i formes arrodonides, mitjançant la tècnica del sfumato. D’altra
banda, l’home té molta naturalitat, i s’hi representen amb detall l’expressió
facial, la textura de la pell i la tensió muscular.
Tècnica: Marbre esculpit mitjançant la talla, amb el que s’ha anat treient parts
d’un bloc fins a obtenir la figura final.
Composició:
- Eix de simetria: hi ha dos eixos de simetria principals en les fues figures, l’home vell es
basa en un eix frontal; mentre que la nena es basa en una línia corba. La
composició esta formada a partir de línies rectes en el banc i l’home vell,
exceptuant la inclinació del cap i l’obertura de les cames; les quals es
contrasten amb les línies corbes que formen la nena. Finalment hi ha una diagonal
que uneix el cos de la nena amb el cap de l’ancià, i també una relació amb la
posició de les cames de la nena i la cama esquerra del home que també tenen una
petita inclinació. L’escultura és exempta i es pot veure des de qualsevol angle de visió, no obstant
això, el punt de vista més òptim és el frontal.
- Moviment: l’escultura
es bastant estàtica, però hi ha una certa tensió en l’interior dels dos
personatges que aporta certa expressivitat i l’exterioritzen amb la posició
dels cossos i les expressions facials.
- Volum: es tracta
d’un volum tancat, on l’escultura es basa en corbes i rectes esculpides en un
bloc.
- Llum: És una
escultura sense policromar. La llum incideix sobre la superfície i crea
diferents jocs de llum sobre l’escultura, aquesta reforça el rostre i la
vellesa de l’ancià; en canvi, en el cas de la nena, li suavitza les faccions i
li aporta tendresa i suavitat al cos. D’altra banda, la posició del cos aporta
un clarobscur en la figura, que aporta dinamisme i vitalitat.
- Equilibri: l’escultura
té un gran equilibri aportada aper l’estabilitat de l’home, però està trencada
per la posició corba de la nena i la posició de les cames d’aquesta.
Temps i ritme: Les posicions de repòs i sedentàries de les figures aporten un estatisme
al grup, amb una gran estabilitat creada per la posició de l’home, però amb un
petit trencament de la solidesa aportada per la nena .
En el
cas del temps, hi ha una voluntat atemporal, basada en el concepte universal de
l’evolució del temps, i del pas de la vida. On es representa la feblesa i les il·lusió
de la joventut i la contraposa amb el sofriments i l’envelliment en les
persones grans.
Textura i acabat: S’hi troben dos acabats diferents: la textura i l’acabat
de de l’home són més anguloses i rugoses, mentre que l’acabat i la textura de
la nena és més llisa, polida i arrodonida.
Lacoont i els seus fill – Escola de Rodes
Descripció general: En l’obra es poden veure tres homes nus, un d’ell, el
que es troba al mig, és mes gran; els altres dos es torben al costat d’aquest.
Els tres estan envoltats per una dues serps que els van estrangulant, mentre
ells s’intenten alliberar.
Tècnica: Esculpció del marbre a partir de la talla, però l’original era de bronze
mitjançant la tècnica de cera perduda. L’esculpció consisteix en treure parts
d’un bloc, en aquest cas de marbre, per a obtenir la figura desitjada.
Antigament la talla es realitzava amb instruments de ferro, com per exemple el
trepant.
Composició:
- Eix de simetria: l’eix de simetria es basa en un triangle que uneix els tres caps dels
homes; juntament amb una diagonal que travessa el cos del home del mig que va
des del colze fins al genoll.
- Moviment: l’escultura està
formada a partir de diagonals i inclinacions en els cossos. La tensió i la força
interior en les figures, i el moviment real aportat expressió i dinamisme.
També les teles ajuden a això fent que emblin reals.
- Volum: Es tracta
d’un volum obert perquè l’obra està formada per dos blocs, i s’integren espais
buits com a part del grup.
- Llum: El punt de
vista intern, on els efectes de llum sorgeixen a partir de recursos propis com
la profunditat i la textura, amb el que s’aconsegueix el clarobscur.
- Equilibri: el dinamisme
aporta inestabilitat perquè els cossos estan inclinats i corbats, també les
expressions de dolor i contorsió ajuden a aquest efecte.
Temps i ritme: És una obra que representa el mite de Lacoont, però, tot i això és
considera atemporal perquè pretén transmetre les emocions humanes de dolor i
agonia, representant les amb dramatisme, com les persones lluiten per a la vida
i intenten escapar de la mort.
El
ritme de l’escultura està equilibrat, ja que l’home central està assentat, però
la part superior i els altres dos homes estan drets i expressen moviment, fet
que contraposa certa estabilitat amb el moviment.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada