dimarts, 3 de maig del 2016

PINTURA MATÈRICA I ESCULTURA


PINTURA MATÈRICA
La pintura matèrica és aquella on els elements predominants són d’expressió volumètrica. Aquest corrent pictòric va estar dins “Informalisme europeu”, desenvolupat després de la Segona Guerra Mundial (a finals dels anys 40 i principis dels anys 50).
Aquesta pintura es basa en tres components:
SUPORT          +          AGLUTINANTS           +          CÀRREGUES
Tela                            Làtex                                      Terres
Pigment                      Oli                                          Roba
Fusta                           Esmalt
Paper
Les accions que és duen a terme a l’hora de realitzar l’ora són:
-          Pintar
-          Foradar
-          Barrejar
-          Ratllar
-          Afegir
-          Deformar
-          Cremar
La nostra obre va consistir en la barreja de làtex amb qualsevol material quotidià com arròs, pasta e sopa, terra, pedres... amb les quals, sobre un suport de fusta, vam crear el que vam voler.








ESCULTURA
Primer de tot vam agafar una làmina de fang, que vam apretar sobre un volum escollit per nosaltres, per tal d’obtenir un motlle.  
Després, vam omplir un cubell d’aigua, i de mica en mica vam afegir-hi guix fins que es va quedar una illeta al centre que sobresortia en l’aigua. Seguidament vam barrejar-ho tot i vam afegir pigment del color que volíem.
Un cop teníem això fet, vam anar col·locar una mena de recipient quadrat sobre el fang, que vam omplir-lo de la barreja de guix anterior, i el vam subjectar pel voltant amb fang per tal de que aquesta no sortís.
Vam esperar-nos una estona i quan el guix va estar sec i dur vam treure el recipient i el fang obtenint una làmina de guix amb una superfície amb diferents volums, obtinguts del motlle de fang.




Però a part d’això, també ens van explicar diferents tècniques escultòriques:
-          Pedra: Traient material, desbastant el mes gran i després amb gradines. Abans ho feien a mà, però ara Tot hi que actualment es pot realitzar picant amb una massa sobre la pedra, devastant-la i acabant-la amb la gradina com ho feien en l’antiguitat, també es pot realitzar amb un martell neumàtic, que es gradua la força de l’aire, la gradina vibra i es va picant la pedra.
-          Fusta: És devasta amb la motosserra, i es va traient material amb discs de cera o gúbies, que són eines per treballar la fusta, és a dir, petits ganivets que serveixen per extreure el material de la fusta, però s’han de seguir les vetes d’aquesta sinó s’esquerda. Finalment es poleix i es pot donar un acabat amb cera.
-          Formigó: el formigó es pot barrejar amb càrrega per tal que agafi més consistència, i es pot esculpir, emmotllar i polir.
-          Forja: aquesta tècnica es realitza igual que en l’antiguitat, exceptuant el bufador que proporciona aire al carbó perquè es mantingui encès. El procés consisteix en esclafar el carbó, en aquest s’escalfa qualsevol ferro fins que agafa una temperatura d’aproximadament uns 1.000 graus, i es pica a l’aclussa, on s’eixampla, es forada, es doblega...
-          Fosa de bronze: Primerament es crea un motlle de guix, aquest es cola amb cera,  s’omple d’aquesta i es buida expulsant la cera que sobra. Aquest procés es va repetint fins a obtenir un gruix d’uns quatre mil·límetres de cera. Després es torna a fer un motlle, afegint-hi una entrada pel bronze i una sortida pels gasos, i també uns respiradores per evitar bombolles i rexupaments.
Un cop tenim el motlle amb guix i la figura de cera, aquesta es posa dins d’un recipient amb els respiradores corresponents i s’omple de cera, es posa a coure al forn i quan aquesta cou va caient per un tub fins a deixar la part interior del motlle buida, s’afegeix el bronze que ocupa el lloc de la cera que s’ha fos. Seguidament, sense deixar refredar-ho del tot, es treuen els motlles del forn i s’enterren sota sorra freda. Finalment obtenim la figura final de bronze, la qual s’acaba de polir i es dona l’acabat final acabar.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada